Хрониките на Чалгастан

18 октомври 2006

 

Вълка подкара “Бугати” за 1,3 милиона евро

Собственикът на софийския боклук Румен Гайтански-Вълка вече се вози в най-скъпия автомобил в света - Bugatti Veyron. Лимузината струва над 1,3 млн. евро, от същата серия ще бъдат произведени едва 300 коли, съобщи агенция БГНЕС. "Звярът" развива над 400 км/ч, а мощността му е 1001 конски сили, колкото на самолет. Това не значи обаче, че собственикът й ще бъде проверяван за произхода на парите, с които е купил уникалната кола, научи "Стандарт"
"Акция на МВР "Скъпи коли" в България няма и не се очаква. Наистина проверяваме собственици на лимузини за над 100 000 лева, но избирателно - онези, за които има данни за пране на пари или незаконни доходи", заяви вчера пред Стандарт главен комисар Валентин Петров. Твърденията за масови проверки на скъпите автомобили били абсурдни и обиждали МВР и държавата.
По закон антимафиоти и оперативни работници имат право да изискват данни за сделки от лизингови компании само ако разполагат с данни за извършени престъпления от техните собственици. "Ако трябваше да караме наред, нямаше да да започнем със собствениците на лимузини, а на самолети", пошегува се пред "Стандарт" висш офицер от вътрешното ведомство.
Между 5 и 7 хиляди са регистрираните у нас автомобили с цена над 100 000 лева. Подобни коли са по джоба на хора с доходи над 2000-3000 лв. месечно, и то ако са взети на лизинг. Масиран удар на МВР срещу собственици на скъпи автомобили би засегнал най-вече наркодилърите и автоджамбазите, които трудно биха могли да докажат доходите си, коментират запознати. От няколко дни от масивите на КАТ се вадят списъци със собственици, които имат криминални досиета, твърдят полицаи.
Информацията за започващи масови проверки е предизвикала сериозно раздвижване в подземния свят. Босове на различни нива трескаво се заели с пласирането на част от лимузините си. Притеснени от "новината" се оказали и няколко десетки полицаи и политици, които също се возели в скъпи коли, научи "Стандарт".
Засега антимафиотите нямат заповед да проверяват собствениците на частни самолети. В момента у нас има регистрирани 55 леки летателни апарата с тегло до 5,7 тона. Едва 30% от тях са купени на старо, останалите са чисто нови. Най-многобройни са ултралеките самолети (двуместни, до 750 кг), чиято цена варира между 50 хил. долара и 100 хил. евро. Машините с 4-8 места и тегло до 5,7 тона струват около 150 хил. евро, но ако са оборудвани с всички екстри, цената им скача до 500 хил. евро. От 20 до 50 хил. евро се продават машините втора ръка. Четириместен лек самолет може да се купи на старо за около 60-100 хил. евро.
Малцина са известните имена на собственици на самолети. По правило това са бизнесмени, които не крият доходите си. Малък самолет пилотира директорът на "Албена", а дружеството му инвестира в частни летища. Шоколаденият производител Станчо Колев ("Шокотрейд - СК") не крие, че често лети по бизнес дела от пистата в Габрово. Съсобственикът на "Техномаркет" и бивш военен пилот Николай Китов заяви неотдавна, че обмисля подобна покупка, за да улесни бизнеса си на Балканите.
Най-известният притежател на самолети у нас е собственикът на ЦСКА и на "Нове холдинг" Васил Божков. Неотдавна той се сдоби с два канадски 8-местни "Еър джет" от висок клас. С ултралек "Тукано" пък се рее из небесата бизнесменът Николай Николов, който произвежда метален амбалаж. Два самолета за висш пилотаж са отишли в авиационния учебен център "Еър спорт".
Имената на повечето собственици на частни аероплани се пазят в тайна. Засега не е известен български политик със собствен аероплан.
"Това, че в България има богати хора, които се возят в собствени самолети и ултраскъпи коли, говори добре за държавата. От проверки трябва да се страхуват само парвенютата, придобили богатствата си с рекет, наркотрафик, пране на пари", увери пред "Стандарт" отговорен служител от вътрешното ведомство.
© Стандарт 18.10.2006

This page is powered by Blogger. Isn't yours?