Хрониките на Чалгастан

08 февруари 2007

 

Плащаме четири пъти за магистрала “Тракия”

Многократно ще вадим пари от джоба си, за да ползваме родните пътища, ако влезе в сила договорът за магистрала "Тракия". Веднъж ще трябва да плащаме за преминаване по аутобана директно на концесионера като тол такса. Втори път ще вадим от джоба си пари за винетка, за да ползваме и останалата пътна мрежа. Всеки данъкоплатец ще отделя и средства за компенсиране на концесионера при липса на достатъчно трафик, каквито са и прогнозите на експертите. Държавата ще дава пари и за преминалите камиони над 12 тона. Освен това страната ни ще трябва да върне и 100 млн. евро на Европейската инвестиционна банка. Финансовата институция даде заем за строителството на част от готовите отсечки на аутобана. Вчера правителството удължи срока за усвояването им до края на 2007 г. Освен това шофьорите у нас плащат още данък за автомобила и акциз върху горивата.
В страната на бъдещия концесионер - Португалия, системата на плащания е различна. Там за магистралите, по които минават достатъчен брой автомобили, се плаща директна тол такса. За нерентабилните аутобани отново се плаща такава, но от държавата, а шофьорите преминават, без да вадят пари от джоба си. Няма вариант, в който да се плаща и за преминаване, и за недостиг на трафик, както ще е в договора за "Тракия". В Португалия правителството също гарантира печалбата на концесионера, но по друг начин. Срокът на договора за строителство и стопанисване се удължава при липса на движение по аутобана. Така и концесионерът гарантирано си възвръща вложените средства, и гражданите не плащат многократно за едно и също трасе. Има и вариант срокът на договора да бъде съкратен, ако трафикът е много по-висок от прогнозирания. За разлика от България, Португалия няма възможност за спекулиране с броя на преминалите автомобили, защото всичко се отчита автоматично, с вградени в пътя електронни системи.
© Standart 08.2.2007

This page is powered by Blogger. Isn't yours?