Хрониките на Чалгастан

19 май 2007

 

Руски олигарх слага ръка на пътищата ни

Инфраструктурни проекти за милиарди евро ще бъдат реализирани у нас през следващите няколко години. Стотици километри пътища ще бъдат построени, а магистралите ще бъдат отдадени на концесия. Сериозните играчи в бранша отдавна потриват ръце и се готвят да атакуват апетитните поръчки. Това не е златен дъжд само за този бизнес, но и за цялата ни икономика. Крупните български фирми обаче са на път да останат с пръст в устата. Дори водещите европейски компании са силно притеснени от внезапно разбъркване на картите в бранша. Още повече че този хаос идва не от Стария континент, а направо от Червения площад. Заплахата е добре облечена в скъп костюм и се представя като "Дерипаска. Олег Дерипаска".

Новината от преди 3 седмици, че руският олигарх е купил 30% от водещата австрийска строителна фирма "Щрабаг", дойде като гръм от ясно небе за европейските й конкуренти. Още повече че месеци преди това усилено се готвеше листването на концерна на Виенската борса. Това така и не се случи. Вместо това шефът на "Щрабаг" Ханс-Петер Хазелщайнер обяви, че милиардерът е придобил пакет от акциите срещу 1,2 млрд. евро. Покупката е осъществена чрез компанията му "Распириа трейдинг" (Rasperia Trading). Този неочакван ход на втория по богатство в Русия го вкара направо в големия строителен (при това изключително доходен) бизнес в Европейския съюз. "Щрабаг" е един от най-големите играчи в бранша
Дори у нас на фирмата бяха поверени (след конкурси и търгове, разбира се) едни от най-мащабните проекти. Друг е въпросът, колко добре бяха изпълнени те. Строителството на новия терминал на летище София се забави с повече от 8 месеца. Първоначалната цена от 110 млн. евро се повиши с няколко милиона, а на австрийците бяха отказани още няколко искания за оскъпяване на проекта. Дълго време експертите се чудеха дали изобщо да одобрят готовия обект заради съмнения в качеството на строителните работи. Сериозен мотив затова са многобройните гафове, съпътсващи изграждането на терминала. Първо дефектира участък от пътеките, по които рулират самолетите до пистата за излитане. След това пропаднаха над 500 кв. метра окачен таван. Заради немарливата работа на "Щрабаг" само по чудо няма пострадали. Вече половин година след като новото съоръжение бе открито, продължават преговорите дали България да доплати още 15 млн. евро, които уж били похарчени по необходимост. При това пазарлъците се водят в пълна мъгла. Иначе много сериозната фирма тотално се изложи и при ремонта на участъка Видин-Монтана от главен път Е-79. Освен че закъсня и оскъпи рехабилитацията на 73-километровата отсечка, пътят пропадна малко след пускането му. Въпреки издънките "Шрабаг" продължава да кандидатства за инфраструктурни проекти у нас. Нещо повече - печели апетитни поръчки. Една от последните е за ремонт на софийските улици. Големият удар обаче предстои. Само до края на 2009 г. е планирано строителството на пътища за 5,3 млрд. евро.
Предстои битката и за "златните кокошки" - магистралите. След "Тракия" се готви концесията на "Хемус". Предстои и строителството на "Струма".
Амбициите на "Щрабаг" обаче далеч не се изчерпват само с няколко спечелени проекта. Затова фирмата играе на няколко фронта заедно с родната "Инжстрой", която вече е част от концерна. Упорито се носят слухове, че австрийците ще купят водеща българска строителна фирма, която неофициално вече е сложена на тезгяха. По този начин един-единствен играч може да сложи ръка на голяма част от апетитните проекти. Като се имат предвид бизнес маниерите на най-новия акционер на "Щрабаг", току-виж сделката стане факт съвсем неочаквано. Подсказва го и агресивността, с която Дерипаска действа през последните месеци. Дни, след като придоби 30% от "Щрабаг", "галеното дете на Кремъл" похарчи над 200 млн. долара, за да придобие през борсата 3% от акциите на друг концерн - "Хохтийф". Компанията е в тройката на най-големите строителни фирми в Германия и също е активен играч у нас. "Споразумяхме се за сътрудничество при управлението на летища, обекти и концесии", обявиха лаконично в изявление от "Хохтийф". Милиардерът не отрича, че има намерение да увеличи дела си в концерна. Интересното е, че преди време "Щрабаг" обявиха намерението си да купят пакет от германския си конкурент, но атаката им бе отбита. В Европа си обясняват успеха в сделката на "доброто момче от Червения площад" само по един начин - той действа "Дерипаска way". Или само както Дерипаска си знае. Това поведение вече изправи на нокти не само бранша на Стария континент, а други крупни играчи. В "Дойче банк" още не могат да осъзнаят как изведнъж станаха партньори на един от руските олигарси, който не се слави с особено чисти връзки и минало. Той въобще не е присъствал в сметките на кредитната институция, когато преди малко повече от месец подписа договор с "Щрабаг" за създаване на съвместна компания в Русия. Тя трябва да работи основно в областта на недвижимите имоти. Представител на австрийския концерн заяви, че в партньорство с банката "Щрабаг" се надява да завоюва сериозни позиции в руските региони. Този брак обаче се оказа по сметка най-много за Дерипаска. Чрез него той не само си осигурява стабилни позиции на пазара на недвижимости в собствената родина, но и чрез "Дойче банк" легитимира спорната си репутация
в Европа и по света. Шефовете на банката разбрали за новия си партньор вечерта, преди официално да бъде обявено, че олигархът е купил пакет от "Щрабаг". И то по телефона. По същия начин е информиран и другият акционер в строителния концерн - "Райфайзен центробанк". Ефектът на изненада между партньорите обаче съвсем не е белег за коректно поведение в бизнеса. Агресивният стил, с който действа олигархът, вече сериозно притесни акулите в бранша. Свирепи конкуренти до вчера чертаят общи стратегии срещу общия враг - вируса Дерипаска.

This page is powered by Blogger. Isn't yours?