04 април 2011
София пуска квартални автобуси от лятото
Комбинираният билет за новия транспорт и метрото ще е 1.60 лв.
От лятото в столицата ще се движат вътрешноквартални автобуси, които ще заменят маршрутките. Идеята е новите бусчета да се движат в по-големите райони и да возят хората до спирка на метрото или трамвай. От кметството обаче са се отказали от първоначалната си идея с един билет от левче да се пътува в довеждащия автобус и метрото. Сега билетът пак ще е комбиниран за двата транспорта, но най-вероятно ще струва 1.60 лв. В момента маршрутките возят на 1.50 лв. Рейсчетата няма да прекосяват града от единия до другия край, нито да спират, където пожелае пътникът, а ще имат определени спирки. Това предвижда новата транспортна схема на града, която тази седмица ще бъде представена, обясни пред "Сега" зам.-кметът по транспорта Любомир Христов. Картите за градския транспорт ще важат и в новите автобуси. Той бе категоричен, че цената на картите за цялата градска мрежа от 50 лв. няма да се променя.
Новите договори за довеждащ транспорт ще са най-малко за 5 г. Автобусите ще трябва да са достъпни за хора с увреждания и майки с колички и да имат климатици. Най-вероятно ще бъдат в един цвят.
По две нови автобусни линии ще има в квартали като "Връбница", "Обеля", "Младост", "Дружба", "Люлин". Селата край столицата също ще се обслужват от новите автобуси, обясни Христов. Той даде пример с рейса, който вози от Бистрица до метростанцията на "Г. М. Димитров". В кварталите обаче, където все още няма метро или то не е достатъчно ефективно, като в "Младост" например, новата организация може сериозно да затрудни хората. Въпреки по-малкото пътници, които отчитат маршрутните превозвачи, това остава единствената алтернатива за голяма част от софиянци. Докато започне да работи вторият метролъч през лятото на 2012 г., в кв. "Дружба" ще има рейс, който ще вози до метростанцията в "Младост". По думите на Христов и сега имало много живеещи в "Дружба", които използват този вариант. Маршрутки, които да свързват "Младост" с "Люлин," няма да има.
Договорите на маршрутките изтичат в края на юни и ако дотогава общината не е подготвила новите конкурси, ще бъдат удължени с още половин година, обясни зам.-кметът. Христов допълни, че от 38 линии в момента реално работят около 30, но "всеки ден фирмите спират линии в търсене на оптимизация". Пускането на първия лъч на метрото - от "Обеля" през "Люлин" до "Младост", доведе до значителен отлив на пътници в този вид транспорт. Така самите превозвачи прекратиха част от договорите си - закриха се линии 4, 19, 23, 24, 25, 26, 28, 30, 36, а 1 и 46 се сляха. Все още обаче има маршрутни линии, които обслужват много пътници - например линии 9 (от "Надежда" до "Дружба"), 15 (от "Овча купел" до "Слатина").
Evasion
Селата край столицата също ще се обслужват от новите автобуси, обясни Христов.
Аз, като виден софийски селянин, бих искал първо да ме питат къде ще ми е най-удобно да ме вози хафтобуса, а после да ми го пущат. И дали искам хафтобус, или сегашната маршрутка. Ма колко и да съм просто парче, се ми е ясно, че държателите на маршрутни линии са решили да префърлат бизнеса на договорна основа с общината и гарантирани приходи. Вместо динамиката на приходи от маршрутки. И сега общината ни разиграва театро под формата на загриженост за столичаньете и селянете.
eneq
Има една игра, всяка година се провежда с ученици, казва се "Мениджър за един ден" и тогава ученици стават за 1 ден кметове, министри и т.н. - наужким, разбира се.
Като прочетох този материал, ми възникна идея за друга игра. Може да се казва "Човек за един ден". В този ден предлагам общински съветници, депутати, кметове и др. да получават мисии, които извършват постоянно обикновените хора. Например, да стигнат от Слатина до НБУ с градския транспорт (маршрутите ще са различни за всички). Или да минат преглед в Онкологията (или друга болница). При извършването на тези мисии да имат определен бюджет, характерен за обикновения човек (не позволяващ да се ползва такси или да се даде рушвет), и да имат друга самоличност (за да не се възползват от популярността си). Мисля, че може да стане много интересно риалити шоу
Дали обаче би повлияло върху броя на недообмислени решения?